Thursday, March 22, 2012

cerita hari ini: SPM?

Hye you alls , lama dah tak update blog. Bukan tak nak update tapi malas and banyak benda nak di setelkan dulu. For those yang dapat straight A's SPM , tahniah and yang tak dapat jangan sedih, SPM ni tiket nak masuk universiti tapi bukan penentu kita dapat kerja yang bagus-bagus. 
So after SPM mesti korang nak apply universiti kan, akak nasihatkan apply kos yang adik betul-betul minat and sometimes fikir pasal prospek kerjaya. Kadang-kadang kita pandai belajar tapi tak pandai buat pilihan tak guna juga. Tu yang ada menanggur padahal SPM straight A's. For those yang minat ambil Accounts better apply CBA or CAT. CBA and CAT ni lagi berharga and lagi cepat kita habes sebab dia sijil profesional tapi lagi susah. Yang penting sijil ni laku. Apa-apa boelh tanya senior-senior yang amek kos ni. Kita tak amek kos ni. Rugi!. Siapa yang minat math and power math tu boleh lah apply sains aktuari. Baru thrilll! Kos ini sangat mencabar. But in my university ada jugak yang dapat 4 rata. Memang wa selut sama lu.hehehe. 
Bagi yang tak berjaya, jangan sedih. Banyak IPTS and institut kemahiran. Boleh masuk IKM , masuk IKBN or banyak lagi. Jangan ingat kita tak boleh berjaya. Kejayaan ada di mana-mana sahaja. 



No comments:

Post a Comment